lördag 21 april 2012

Smittor i vården.


ESBL, Calici, MRSA, Hepatit, HIV, tbc, Clostridier och vanlig säsongsinfluensa är vardag när man jobbar inom sjukvården. Och. Det är ingenting som man kan välja bort. Går det magsjuka på avdelningen så är det bara att käka vitpeppar och be till högre makter att man klarar sig, att vägra vårda dessa patienter är att arbetsvägra. Det är ju helt sjukt att vi tvingas utsätta oss för smittor på våra arbeten utan att få något extra betalt för det!

På min arbetsplats slipper vi en karensdag om vi blir smittade av magsjuka. Det är ju ett stort skämt. En karensdag när man blir däckad hur många dagar som helst och kanske smittar ner sin familj. Man kan ju tänka såhär: Två vuxnas sjukskrivning ett par dagar samt ett par dagar med vård av magsjuka barn. Det är en förlust både privat- och samhällsekonomiskt.

Jag vet att man kan smittas av många saker ute i samhället. En busstur kan ge både det ena och det andra. Men. På sjukhuset torkar vi människor skit. Torkar deras spyor. Skurar toaletter där smittade bajsat. Vi tar hand om smittade sår, sekret och damm från människor som är smittade. Vi sätter nålar och tar blodprov på patienter som är har blodsmittor. Sjuka människor kroppar är vår arbetsmiljö vare sig vi vill eller inte. Det enda vi kan göra är att vara noga med hygienen och använda skyddsutrustning. Likförbannat blir stora personalgrupper däckade i olika influensor varje år.

Vad tycker ni om bakterier och virus som vi utsätts för? Är ni rädda för att smittas? Vad tycker eran familj om att ni utsätter er för smittorisker och/eller drar hem sjukdomar?


Här har jag skrivit om smittor förut.

7 kommentarer:

  1. Borde vara risktillägg på lönen.

    SvaraRadera
  2. Vår arbetsgivare bjuder inte ens på karensen om vi åker på calici...

    SvaraRadera
  3. Vår arbetsgivare bjussar inte heller på karensdagen. Dessutom är det lite sjukt att 48 timmar gäller för att en patient ska räknas som smittfri, medans vi i personalen snällt får gå och jobba igen 24 timmar efter senaste spyan. Tjusigt värre. Nä risktillägg borde vara en självklarhet.
    / Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är 48h för ALLA, även vårdpersonl.

      Radera
  4. Jag är inte jätterädd för att smittas. Blodsmittor är i regel inte så smittsamma och blir jag magsjuk slipper jag iaf gå till jobbet... Men visst, tanken finns där, jobbar på förlossning och där får man ju en hel del blod på sig och det är inte alltid lätt att hinna få på sig handskar och förkläde. Min familj tror jag inte har reflekterat över hur mkt smittor jag utsätts för, de tycker mest jag är löjlig som tvättar händerna så ofta...

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag arbetar på en infektionsklinik så är det en allestädes närvarande verklighet, om möjligt än mer än i övriga sjukvården... Min sambo skojar om det ibland; "Vad drar du egentligen hem för smittor till mig?!" Men jag måste säga att såväl jag som mina arbetskamrater faktiskt ytterst sällan är sjuka; Beror det på god följsamhet till de basala hygienrutinerna, eller att man går och jobbar även om man känner sig "lite krasslig"?? -För en förkylning är ju ingen sjukdom, eller hur?! ;)

    SvaraRadera
  6. Jag är inte så superrädd för att smittas. Åtminstone inte när jag jobbar, där rätt utrustning finns. Ibland kan jag vara lite fjompis om det är calicivirus som härjar, just eftersom jag har två småbarn hemma och själv är livrädd för hela grejen.

    Däremot har jag blivit mer rädd för att smittas av olika saker i samhället, där man inte har en aning om och VEM som överhuvudtaget är smittad, och av vad den kan vara smittad med.

    Men som sagt...hygienen.

    Jag har klarat mig fint, peppar peppar.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.