torsdag 26 april 2012

Fler bögar till sjukhuset, tack!



Äntligen! Högskolan i Gävle har startat en reklamkampanj för att locka fler till sjuksköterskeutbildningen. För 2,5 miljoner kronor har de satsat stort och hårt. Bland annat ska den här gossen få fler att vilja söka sjuksköterskeutbildningen. Några av er kanske inte fattar. Vaddå? En fjolla? Vad är de ute efter?

Och det ska jag tala om för er! De är ute efter den ultimata sjuksköterskan. En med snopp, muskler OCH kvinnliga attribut. Ett litet Kinderägg som har allt. Överraskning, godis och leksak. Kan inte bli bättre.

 Jag måste säga att jag älskar idén! Att det kommer killar som är som tjejer och som är mer sexiga än oss kvinnliga sjuksköterskor. Okej. Jag försöker ju hålla stetoskopet sådär näpet men måste erkänna att jag allt som oftast misslyckas. Och på min arbetsplats finns det inte längre några klänningar att sexa runt i utan jag tvingas ha en pyjamasliknande dräkt. För mig skulle det vara skönt att det kommer en människa med de här attributen färska. Som inte går med på pyjamasen utan kräver klänning. Som vågar visa benen utan att tramsa om uppseendeväckande klädsel, vikt, hygienregler och Gud vet allt vad vi skyller på när vi klär oss för arbete. Det är bra om det kommer en som sätter ribban.

Tänk vad ronderna skulle bli roliga! Det skulle kunna bli värsta pride-paraden med visselpipor, stjärtvickande och kärleksbombande. Vi värnar om allas lika värde. Vi vårdar alla på samma villkor. Vi är humanister. Vi snackar inte alls skit om varandra och patienterna i fikarummet utan behandlar alla med respekt. Vi är stolta! Våra föräldrar är stolta över oss!

För att inte tala om personalfesterna. Fatta vad skönt att slippa listettorna och radiodängorna och kunna köra schlager rakt av! Erkänna att ABBA och Carola är bäst utan att behöva skämmas och anses som värsta tönten.Vira en fjäderboa runt halsen, spraya in sig med guldfärg och bara glamma runt.

Jag tror att det kan bli hur bra som helst! Den enda faran som jag ser är att arbetsgivaren tycker att vi gamlingar inte är lika attraktiva. Att vi saknar snopp och muskler och bara kan använda oss av de kvinnliga attributen till viss del. För handen på hjärtat; hur många av er klarar att hålla sprutan lika kvinnligt som gossen på bilden? Och hur många av er har egentligen tid att öva in gesten?

Hursomhelst så tycker jag att det är en kanonidé! Kompetens sitter inte enbart i legitimationen utan även i attributen. Det är dags att återerövra de kvinnliga gesterna som försvann när kvinnorna brände BH:ar på 60-talet.

Läs mer: Högskolan i Gävle, Vårdfokus, GD

8 kommentarer:

  1. Vet du vad ? Du borde bli ståuppkomiker ! Jag ser en lysande karriär ligga framför dig. Få fingrarna ur, för fan, du har massor med material redan. Det fattas en komiker i den här genren. Det hade varit sjukt roligt att se dig på scen...

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med ovanstående! Du är så fantastiskt rolig! Jag älskar verkligen dina inlägg! :D

    SvaraRadera
  3. Du är för härlig!! Om du inte vill bli stå-komiker så skriv en bok. Jag köper den garanterat!

    SvaraRadera
  4. Komplettera med några stabila, trygga flator som vet att hålla sig lugna när det hettar till, så har vi den oslagbara personalgruppen! Apropå inlägget om vårdfolk som ofta klickar -på min arbetsplats är det grymt mycket kärlek (fast inget sex).
    Jag gillar din blogg, lika bra att läsa när jag är glad över att ha det arbete jag har, som när jag är frustrerad...

    SvaraRadera
  5. Helsike! Är det ingen som reagerar på att Frida drar alla över en kam? Att alla homosexuella killar är på ett visst sätt? Det här måste nog vara det mest trångsynta inlägg jag har sett på MYCKET länge, har många kompisar som är homosexuella och det är en MINORITET som fyller upp de där kriterierna som hon drar upp. Nu antar jag iofs att det är en ganska ordentlig tilltaget inlägg för att göra en markering, men kanske på ett lite väl stereotypiskt sätt dock.

    Håller dock med om att man bör locka in mer människor i vården och att kampanjer till VIKTIGA yrken som SSK osv är av vikt. Dock så tycker jag att det ALLA dagar i veckan hellre är bättre att premiera empati och ödmjukhet än att man gillar samma kön och lyssnar på schlager.

    Dock är det smart av Högskolan Gävle att ha en sån här kapanj, just för att den INTE är politiskt korrekt och således kommer att röra upp vissa känslor hos vissa.

    Jag har inga problem med kampanjen, bara med människor som tror att alla homosexuella är på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. jag kommer lätt följa din blogg, kul med nytänkande/oliktänkande! (samma som ovan) DS.

      Radera
  6. När jag började och läsa till ssk så trodde jag att alla killar var gay, men jag hade så fel. Jag är ensam i klassen som är Bi. På olika praktiks platser jag varit på fanns det flera manliga ssk, men de är som vilken kille som helst. Hade vart kul om de är som du skrev. :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.