lördag 7 april 2012

Coolt eller töntigt?


I sjukhusserier och på reklambilder är det ett måste med stetoskopet runt halsen på sköterskor och doktorer. I verkligheten ser det annorlunda ut. De som använder stetoskop i sitt dagliga arbete har det ofta nedstoppat i någon ficka. Men ibland ser man personal som har det lite nonchalant runt halsen á la amerikansk serie.

Själv tycker jag att det är lite bajsnödigt att ha stetoskop runt halsen. I mina ögon är det personal som tror att de är coola som har det så. De som tror att de är Viktiga och Akutvårdsmässiga liksom.

Har ni någon åsikt om personal med stetoskop runt halsen? Är det coolt? Töntigt? Ohygieniskt? Klumpigt? Sexigt? Statushöjande?

10 kommentarer:

  1. Håller med dig Frida, det är ytterst sällan man använder det, så man måste gå och stila med det runt halsen. En liten fördom hos mig är att det är ofta yngre manliga kollegor som har det, kanske för att göra sig mer trygg i yrkesrollen. Fast om jag ska vara ärlig så har jag själv haft det sådär när jag arbetade på HIA, då använde vi stetoskopet hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Klumpigt, opraktiskt, ohygieniskt, ser dumt ut och inte minst- kan vara totalt livsfarligt (gissa vad som kommer på punkt 1 i alla självskydsutbildningar?!) MEN samtidigt- vad är alternativet? Benfickan på byxorna fungerar- om dom nu har benficka. Bussarong eller klänningsficka fungerar OM man inte har något annat där, vilket man ju aldrig har som ssk.... (annars följer allt med upp när man ska ha upp det). Så jodå, det händer definitivt att det hänger runt halsen, fult, nördigt, fånigt... men trots allt ett av mina viktigaste artbetsredskap.

    SvaraRadera
  3. Brukar använda "halsen" när jag måste ha det hela tiden. Annars försöker jag ha så lite som möjligt i fickorna. Vi har ett "Steto/BT-set" vid varje sängplats som spritavtorkas mellan varje patient.

    SvaraRadera
  4. Töntigt och opraktiskt! Även om man har håret uppsatt fastnar ju tofsen i slangen och böjer man sig framåt så slår stetoskopet i tex pat. Nej, när jag hade med mig stetoskop låg det i fickan. Nu lyssnar jag inte så ofta på hjärtan, så jag använder plaststetoskopet som ligger på mott.

    SvaraRadera
  5. Jag burkar ha det runt halsen på väg till patientrummet när inte händerna räcker till utan är fulla av manchetten,medicinkopar, saturationsmätare och allt mellan himmel och jord som i bland ska med...

    SvaraRadera
  6. Har ALDRIG stetoskopet så. Framför allt för min egen säkerhet... Den ligger prydligt ihopsnurrad i benfickan för det mesta, mitt i morgonruschen med alla kontroller på morgonen kan den ev hänga runt halsen men alltid då med skalmarna runt halsen. Nu kör vi dock oftast med automatisk tagning - så sista månaderna används den dock mestadels för att lyssna på magar med och då åker edn bums ner i fickan igen...

    SvaraRadera
  7. Förjävligt töntigt. Typiskt läkarstudenter, som går med runt sådana runt halsen. Då de inte ens behöver den. Bara för att de tror att de är nån.

    SvaraRadera
  8. Fast vem inom akutsjukvården behöver inte ett stetoskop?! Och då tänker jag inte på att använda det för att ta blodtryck.

    SvaraRadera
  9. Farligt! i möten med aggresiva utåtagerande patienter. Själv har jag det i sidofickan på byxan när det inte används.


    / mavasköterskan

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.