tisdag 3 april 2012

När allt flyter

Jag har kommit på att jag tycker att det är rätt kul att jobba som sjuksköterska, trots allt. Det är kul så länge jag slipper ha studenter och nya sköterskor på inskolning efter mig hela tiden. Och det är kul när jag jobbar med en undersköterska som har högre ambitioner än att bädda sängar och servera patienterna mat och kaffe. Och det är kul när jag har max sex patienter.

Om det alltid vore så. Jag och en erfaren undersköterska med max sex patienter. Ja, då skulle jag trivas på sjukhuset. Idag var det en sån dag. En trivseldag med bra patienter och bra personal. Imorgon är det en ny dag. Få se om jag vill bli flygvärdinna eller jobba på H&M då ...

11 kommentarer:

  1. EXAKT mina ord häromdagen! Känslan var borta redan dagen efter, men det var ändå en välbehövd påminnelse om varför jag överhuvudtaget gör vad jag gör.

    SvaraRadera
  2. Plötsligt händer det - dvs när du verkligen kommer ihåg varför du fortsätter slita och inte byter ut landstingspyjamasen mot diskplockarkläder (min nästa karriär är diskplockare på ikea).

    SvaraRadera
  3. Vaa? Syster Frida är positiv? *Chockad, förvirrad och vilse*

    Men glad för din skull, Frida, i bland har man bra dagar, i bland är det... bajs?

    SvaraRadera
  4. Vad är det som gör att det är så jobbigt med studenter? Vill du inte lära ut din kunskap? Jag är själv ssk student och under hela utbildningen påpekar de hela tiden att vi kommer att utbilda studenter så de Måste du ju ha vetat att det är en del utav sskJobbet?!

    SvaraRadera
  5. Anonym: Samma här! Känslan bortblåst idag när allt gått i 110 igen...

    miia: Plötsligt händer det *ler. Ja, det känns lika sannolikt att det händer som att det händer att man ska vinna på lotto. En på miljarden, typ.

    AngoStura: Nä alltså förlåt! Jag lurades lite bara! Idag är allt bajs igen som vanligt. Så, inget nytt under solen hos Syster Frida ;-)

    Emma: Studenter är skitjobbiga. Vänta så ska du se. Och ja, jag vet att jag låter dryg och hemsk men jag är så less på studenter och inskolningar. Less som fan!

    SvaraRadera
  6. Ha Ha exakt de orden brukar jag gå omkring och muttra för mig själv. Nu har jag visserligen två sistatermins-studenter (inte samtidigt dock) som är skitduktiga så det känns nästan som om jag kan rå om mina patienter (och mig själv) lite extra =)

    SvaraRadera
  7. Emma: studenter är jobbiga för att när man har en student får man inte gå den genvägar man så väl behöver för att överhuvudtaget ha en chans att hinna. och då menar jag inte de där genvägarna som enl socialstyrelsen är absolut "big no-no" utan bara smidiga saker som ALLA sskor lär sig för att överleva. Dessutom måste man förklara varför för nästan allting. Och ja alla vet att man måste ha studenter, men efter student nr 5 samma år och det fortfarande bara är april så är det inte så roligt längre. Och det det man inte tänker på är att studenten till skillnad från patienter & anhöriga är med HELA dagen (inte på toa, iofs, men eftersom det sker max 1 ggr /pass á max 1 min så är det rätt försumbart). Det är absolut inget personligt mot studenter men kanske mot systemet som gör att vi "rävar" alltid ska ha en skugga efter oss...

    SvaraRadera
  8. MIIA kan bara instämma ang student. Är skitjobbigt, kommer du med inse EMMA. Inget personligt, men allt tar dubbelt så lång tid. Tid man inte har, är bara ett till stress moment. Är systemet som är helt sjuk idag, finns ingen tid längre för nått alls. Skulle ge dig ett gott råd EMMA, är du ung så läs till något annant än ssk. Vården är ett stort skepp som sjunker allt fortare, ett stort skämt. kliv av medans du kan. Själv sitter jag i livbåten och funderar på vad man ska ta vägen.

    SvaraRadera
  9. Ni måste haft väldigt dumma studenter eller så litar ni inte så mycket på dom, och därför blir dom en "skugga" för er.och tro mig, dom studenterna ni haft HATAR nog ER lika mycket om inte mer då ni förstör deras utbildning!!!!.. När jag var student var jag ingen "skugga" utan min handledare hade "semester" , då hon inte gjorde ett skit utan bara satt, självklart hjälpte hon mig då jag var osäker på min uppgift. Jag förstår att man tycker att studenter är jobbiga, men då kanske man inte heller ska jobba inom vården, man får ju en chans att lära ut den man brinner för! Och tro mig, era genvägar du pratar om , strider garanterat MOT LAGEN.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså anonym, tagga ner lite. De här personerna uttrycker sina åsikter, visserligen på ett mycket rakt och ärligt sätt, men de är inte aggressiva. Ingen har skrivit att de "hatar" sina studenter som du antyder... så ta det lugnt och fundera ett tag över varför de här kommentarerna gjorde dig så arg.

      Radera
  10. Jag kan förstå att det är jobbigt att ha studenter i hasorna med tanke på vilka mardrömmsresultat majoriteten presterar på sin utbildning..

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.