tisdag 14 december 2010

Där ser ni! Det är för stressigt!

En självmordsbenägen flicka med övervakningsgrad 2 rymde häromdagen från en psykiatrisk klinik utan att personalen märkte något. En sjuksköterska och tre skötare hade fullt upp med annat. Det fanns inga andra patienter på avdelningen men man vet ju hur stressigt det kan vara ändå. Det ska skuras sängar, plockas med papper och så ska man ju se till att alla sällskapsspel är kompletta. Personalen här hade tittat på tv och det är en viktig del i den psykiatriska vården; att man som personal är insatt i aktuella serier och händelser så att man har något att diskutera med patienterna om.

Det är tråkigt att en sån här sak ska behöva hända för att landstingspolitiker ska förstå att det behövs mer resurser i vården, framförallt inom psykiatrin. Fyra personal på en flicka är för lite.

Läs mer i DN och Dagens medicin

9 kommentarer:

  1. Fyra personal på en flicka känns som tre för mycket om du frågar mig. Ju fler kockar desto sämre soppa...Lite som dagisfröknar, ju fler de är, ju mer vill de mysa med varandra istället för att vara med barnen...Kolla själv på dagisgården. Är det många fröknar står de i grupp! Jag gillar inte när det blir för många med ett ansvar, att som i det här fallet, ta hand om ett barn. Det blir lätt att alla utgår ifrån att nån har koll och i slutänden visar det sig, som i detta fall, att ingen hade koll!!!

    SvaraRadera
  2. Åsa: Sjukt! Att fyra personal inte klarar en patient. Inom psykiatrin dessutom, där arbetsbelastningen är långt ifrån lika tuff som inom somatiken. Duktig tjej som rymde så att det kommer upp hur slappt vissa har det på arbetet...

    SvaraRadera
  3. socialstyrelsen kräver att det skapas rutiner .... ???????????
    Lägg av, djävla idioter.
    Sparka inkompetent personal. Men då kommer fuckit.
    iamhome47@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Leif: Håller med. Rutiner är väl inte det rätta i det här läget utan en utredning vem som gjort vad och varför. Att "prata i telefonen" ingår till stor del i arbetet men att "titta på tv" (utan flickan) gör det inte. Det skulle vara intressant att höra mer vad som egentligen hände. Tittade de på tv tillsammans, flickan gick på toaletten och sedan rymde? Eller satt personalen ensamma och tittade? Ringde de i tjänsten eller privat?

    Jag är för ett bra anställningsskydd men tycker samtidigt att Sverige är alltför slappt när det gäller att avskeda personal som missköter sig. Jag har erfarenhet av att sjuksköterskor som gör missar eller är dåliga på att jobba ofta halshuggs och får sluta medan undersköterskor och skötare kan vara hur inkompetenta, slöa och passiva som helst och ändå gå kvar. De lullar runt som tomtar på vissa avdelningar och cheferna kan inte göra någonting. Men skulle man som sköterska göra så så blir det annat ljud i skällan. Då "passar man inte in" eller är "olämplig" och antingen ombeds man sluta, mobbas ut eller omplaceras.

    Jag sätter 100 spänn på att sjuksköterskan jobbade och det satt tre slappa skötare och kollade på tv i det här fallet. 100 spänn.

    SvaraRadera
  5. Hahaa.... du är inte klok Syster Frida! Jag och mina kollegor vrider oss, hur kan man träffa så rätt i prick med allt man skriver! Känns som om du skulle kunna jobba på min avdelning!

    SvaraRadera
  6. Anonym: Härligt att det finns fler cyniker därute ;-) Jag kommer gärna och jobbar med er om ni är ett glatt och fungerande gäng!

    SvaraRadera
  7. Jag kan sätta 1000 spänn på att skötaren jobbade och att ssk:n kollade på tv... Du ska sluta dömma alla usk/skötare! Finns ssk som är helt blåsta, ex tar narkotika och missbrukar.

    SvaraRadera
  8. Frida, det är det som håller mig kvar i stressen! Enligt arbetsledningen så ska du veta att kirurgen är otroligt populärt! (Aha, tycker mig ana ett litet hot, du byts ut på en kvart, det står många i kö för jobb)Bahh... och ja, nu i januari står ett helt gäng med nyutexade syrror som är toksugna att få jobba!
    Ett helt galet gäng är vi i alla fall som har sjukt roligt när vi hinner, som får otroligt mycket uppskattning av patienter och anhöriga för god vård, "trots att ni springer som troll"! Det gör det lite mera värt! Ja, sanningen att säga så finns det nog NÅN av undersköterskorna som gör sitt jobb också..
    Men jag skrattar mig harmynt av din beskrivning av vissa yrkeskategorier!! Fortsätt!!

    SvaraRadera
  9. Anonym1: Ojoj vad du är sur på mig nu! Spammar bloggen med ilskna kommentarer. Men jag gillar dig ändå! Och du gillar mig också- innerst inne. PUSS på dig!

    Anonym2: Visst är det skrämmande när arbetsledningen hävdar att man jobbar på ett "hett" ställe som du beskriver? De vill få en att tro att det står en massa ssk på rad fäör att ta över jobbet om/när man slutar. Men samtidigt, HUR bra blir det ekonomiskt att bara ta in nya och bränna av syrror som nyårsraketer? Det kostar ju endel med inskolning, internutbildningar och allt vad en ny syrra måste gå. Så det borde ju vara mer lönsamt att få folk att stanna, kan man tycka? Men arbetsledningen verkar inte tänka längre än näsan räcker ibland...

    Vad roligt att höra att du gillar bloggen! Jag vet att det är lite provocerande för många men det får jag ta- en kommentar som den från dig gör att jag står ut med två bitterfittor som är sura ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.