onsdag 15 december 2010

Lata undersköterskor

Jag blir lika förvånad varje gång det händer, trots att jag arbetat inom vården i hela mitt liv och trots att jag stöter på problemet ofta. Jag pratar om när undersköterskor klagar på att sjuksköterskor inte "hjälper till" och när de inte kan ta delegeringar från sjuksköterskan utan att ifrågasätta arbetsuppgiften.

Igår bad jag undersköterskan att ta ett blodprov en viss tid. En tid då hon brukar ha det lugnt. "Varför kan inte du ta provet?" frågar hon mig. Jag kan ta frågan. Jag kan svara henne varför. Jag skulle aldrig i helvete ta det där provet och särskilt inte efter att hon ifrågasatt delegeringen. Hon är en lat typ och hon är en sådan som vill att sjuksköterskor ska göra undersköterskejobb. En sådan måste man vara bestämd mot. Men en ny sköterska skulle känna sig dum. Skulle ta provet själv. Skulle aldrig mer fråga utan skulle slita som ett djur med sina egna uppgifter och med undersköterskans uppgifter (som blodprovstagning är).

Jag blir så less på att vissa undersköterskor inte förstår att en sjuksköterska har så mycket mer än de har att göra. Att de inte förstår att de ingår i ett hierarkiskt system där man förväntas göra det den personen över en i organisationen säger. Man kan ifrågasätta, visst. Men man kan inte kräva att någon annan ska ta över ens uppgifter. Tänk om jag som sjuksköterska skulle börja moppsa och ifrågasätta läkaren (som är över mig i hierarkin) då h*n ber mig göra någonting som ingår i mina arbetsuppgifter?
Om jag skulle säga till läkaren "kan inte DU dela piller, sätta blod, gå med patienten till operation....." Jag skulle få ett samtal med min högsta chef ganska snart efter en sådan sak...

Det är tråkigt med hierarkier men det är nödvändigt för att en vårdavdelning ska fungera. Alla yrkeskategorier behövs och ingen är mer viktig än den andra men alla måste veta sin plats i hierarkin. Måste göra sina arbetsuppgifter så att vården flyter på smidigt. Många undersköterskor har svårt att acceptera sin plats längst ner och vill gärna bossa över sjuksköterskorna. Få dem att dela matbrickor, mobilisera patienter, ta blodprover och dra katetrar.

Jag ber er alla medsystrar, gå inte på det här! Ni kommer att slita så hårt om undersköterskorna tillåts bestämma.

33 kommentarer:

  1. ah jag minns det där så väl från min förra arbetsplats. Undersköterskor som jobbat i många haerrans år och bossade över oss nya sjuksköterskor. Jag höll på att bli helt galen!!

    Där jag arbetar nu är ca 10 % uskor och resten sjuksköterskor. helt annat sätt och jobba men det fungerar sjukt mkt bättre än det jag tidigare erfarat, just för att man slipper bråka om vilka uppgifter som tillhör vem. (trots att det är ganska klart!??)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mött ssk som är helt inkompetenta,dom går med näsan i taket,vissa av dom har ingen erfarenhet alls men tror att dom vet och kan allt,jag har mött flera ssk som inte kan klarar av att ta prover,då får en uska visa hur det går till. hahahaa

      Radera
  2. Tyvärr är det så jävla vanligt... Detta händer ju dagligen men jag står på mig. Jag berättar vad jag har att göra i så kan de inte säga nej. Ansvaret ökar med utbildning men usker verkar inte förstå det ibland. På min nya arbetsplats är det mycket bättre där arbetar man mycket närmre varandra och alla vet sina arbetsuppg. Kanske är en förutstättning i de mer akuta situationerna iofs. Hoppas det blir bättre på din avd!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingår inte bemötande i ssk utbildningen,jag tror inte 90% av ssk klarar av att leda en grupp,dom är inte kompetenta nog att klara av det. vet inte alls vad det handlar om att jobba på en avdelning, ska en nyutexaminerad ssk leda 10 uskor på en avdelning utan erfarenhet .

      Radera
  3. Kleinen: Vad skönt att det blev bättre på andra arbetsplatsen! Jag har också varit med om det, när jag var ny, och jag ser det heeela tiden med nya sjuksköterskor. Det tar ju något år innan man blir varm i kläderna och vågar säga ifrån och jag brukar försöka peppa de nya kollegorna att säga ifrån. Jag fattar inte: uskorna måste ju också tycka att det är bättre att de nya sjuksköterskorna får göra sitt jobb, trivas och må bra och stanna på avdelningen och inte söka sig vidare bara för att det är mycket att göra (som det ju blir om man ska jobba med sina OCH undersköterskans uppgifter)

    Martina: Det knasiga är att de nya sjuksköterskorna alltid ska gå dubbelt med undersköterska för att "lära sig avdelningen/mottagningen" medan de nya undersköterskorna aldrig går dubbelt med en sjuksköterska. Jag tror att det är därför många inte förstår att vi faktiskt har en hel del att göra när vi "bara sitter på expeditionen". Jag lider så med de nya sköterskorna och det är helt sjukt att det är samma sak på så många ställen! Hur kan de få hålla på? Jag har mkt svårt att se att en sjuksköterska skulle våga göra så mot nya doktorer tex...Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingår inte bemötande i ssk utbildningen,jag tror inte 90% av ssk klarar av att leda en grupp,dom är inte kompetenta nog att klara av det. vet inte alls vad det handlar om att jobba på en avdelning, ska en nyutexaminerad ssk leda 10 uskor på en avdelning utan erfarenhet

      Radera
    2. Med den inställningen som frida har,ex mobbing mot andra, översitare.det tyder på ett mindervärdighets komplex och måste se ner på andra människor,jag tror inte det bara gäller inom sitt yrke utan även privat. jag är snart färdig läkare så hoppas vi inte ses på någon arbetsplats,jag kommer inte vilja ha sådana som dej där.uskor behövs utan dom så fungerar inte vården.

      Radera
    3. Jag har mött ssk som är helt inkompetenta,dom går med näsan i taket,vissa av dom har ingen erfarenhet alls men tror att dom vet och kan allt,jag har mött flera ssk som inte kan klarar av att ta prover,då får en uska visa hur det går till. man kan inte gå in med den inställningen att uskor är en fiende. Om uskorna gör erat jobb va ska ni då göra.

      Radera
  4. Åhh, du jobbar då inte på en trevlig arbetsplats hör ja?

    Det där med att undersköterskor skall ta prover tror ja inte gäller på alla ställen, iaf inte där jag jobbar, med barn.

    Du låter så himla hård, har du provat prata med dom? Ja tycker att undersköterskor är en gudabegåvning som finns för oss, för utan dem skulle vi inte hinna med nåt, förutom våra egna uppgifter så har vi faktiskt en examen i omvårdnad, dvs, allt en undersköterska gör och lite till. Det handlar om att prioritera. Vården och personalbemanningen suger tyvärr ibland, men då gör man det man hinner med, det som är högst prioriterad. Det är tyvärr liksom bara att gilla läget och göra små förändringar. Inget sker över en natt.

    Keep strong syster Frida!

    SvaraRadera
  5. Blodprovstagningen är inte undersköterskans uppgift utan faktiskt sjuksköterskans uppgift! Även om nu sjuksköterskan kan delegera det till en undersköterska. Men jag håller med undersköterskan att du faktiskt kunde tagit provet själv!

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Jag är så trött på vissa ssk,som tror att dom är för mer än andra.

      Radera
    2. Med den inställningen som idioten kleinen har,ex mobbing mot andra, översitare.det tyder på ett mindervärdighets komplex och måste se ner på andra människor,jag tror inte det bara gäller inom sitt yrke utan även privat. jag är snart färdig läkare så hoppas vi inte ses på någon arbetsplats,jag kommer inte vilja ha sådana som dej där.uskor behövs utan dom så fungerar inte vården.

      Radera
  7. (skrattar åt kleins kommentar lite fint)

    Men alltså.. får jag bara lägga mig i lite?

    Jag kanske inte ska yttra mig som färsking inom yrkeskategorin undersköterska men jag är "inlärd" med att det är ssk's jobb att ta prover osv osv men att uskorna gör det. Och att man är tvungen att vara delegerad för ett blodprov har jag inte hört någonting om utan endast att man ska vara delegerad vid CVK eller PVK tagning för att vi uskor inte får göra det normalt. Dvs att undersköterskorna UNDERLÄTTAR arbetet för en SJUKSKÖTERSKA genom att ta proverna MEN finns inget sm säger att UNDERSKÖTERSKORNA SKA göra det och att det hör till rutin. Varför skulle inte lika gärna en SJUKSKÖTERSKA kunna gå in till patienten och ta provet?

    Känns inte som att alla ssk'are uppskattar hjälpen dom får av alla uskor. (säger inte att du är en av dom, utan generellt och i allmänhet)

    Oftast är den tunga biten med patienten i sig och där har ju inte ni sskare speciellt mycket med omvårdnadsbiten i kunskap som vi uskor har.

    Kan hända att jag misstolkat detta inlägget som ett klagomål från din sida men jag skriver inte detta i aggressioner så ta det inte på fel sätt.

    Jag fick ta prover under min praktik och det även 'utan övervakning av hanledare' så att säga och hade det varit så att man var tvungen att vara delegerad så borde dom ju inte lärt mig att ta prover och framför allt inte låta mig göra det på egen hand efter nån vecka.

    Är jag ute och cyklar syster Frida?

    SvaraRadera
  8. I Sundsvall har sjukhusdirektören bestämt att sjuksköterskorna också ska göra undersköterskornas jobb, för de har inte råd att ha kvar de flesta. Vi får se hur det slutar, ett lågt KASAM värde och sjukskrivningar med mera? Jag anar det, eller vad tror ni om det?

    SvaraRadera
  9. Haha, på min avdelning fungerar det inte så. Och du är inte bättre än en uska för att du pluggat på högskola. Du kan möjligtvis mer ingående om saker och mediciner ect, men jag ska säga att många av er syrror inte kan ett skit om omvårdnad.
    På mitt jobb är det syrrornas uppgift att ta blodprov (vi hjälper gärna till i mån av tid). Att dra en kateter har jag ALDRIG hört ett knyst om att syrrorna ens gjort. Så det är nog vår uppgift. Och jag ska ärligt säga att de flesta uskor skulle gärna vilja hjälpa men får inte, trots att de får i tex kommunen. Ah, varför bry mig... Syrror skiter i när vi klagar men när de klagar, då ska det bannemej lyssnas! Usch!

    SvaraRadera
  10. Shit vilken debatt detta blev!! :D Många starka åsikter här! När jag började arbeta som ssk för snart 10 år sedan så var jag JÄTTErädd för nästan alla uskor. Kvittade vad man gjorde så tyckte de att man var lat och nästan letade efter konflikter. Samtidigt som jag sprang runt som en liten ekorre och det där med fika och lunch och kanske få gå o pinka ibland hanns inte alltid med. Efter drygt ett halvår bytte jag arbetsplats. Där fanns det inga uskor så vi ssk fick göra allt omv.arbete själva. Jättekul! Om ni uskor tror att vi ssk tycker att vi är för fina för att ta blodprover, bädda sängar eller hjälpa pat på toaletten etc så tror ni FEL! Ja ok, kan iofs bara tala för mig själv... :) Tycker att det ofta är roligare än att stå o dela piller och dokumentera etc. Men jag kan liksom inte prioritera att dela ut matbrickor framför att ge Stesolid till en pat som krampar. Eller hur?!? Jag tycker att det handlar om att hjälpas åt ist för att slänga skit på varandra. Är ett givande och tagande som allting annat. Nuförtiden stöter jag sällan på otrevliga uskor och tycker att de är en stor tillgång för mig eftersom jag jobbar som bemannings-ssk. Har stor respekt för deras kunskap.

    SvaraRadera
  11. Jag kan förstå om undersköterskorna inte är så trevliga eller gör som du anser att de borde, den attityd du verkar ha till hierarki och till att folk ska veta sin plats låter på ett sätt skrämmande. Jag hoppas verkligen att du ifrågasätter läkare om det behövs för patientens skull! Visst, det finns en del undersköterskor som har en jargong och som ofta arbetat väldigt länge inom vården som kan vara svåra att bemöta. Men, mycket handlar om hur man bemöter folk. Jag har aldrig haft problem med undersköterskorna i de arbetslag jag arbetat permanent i. De har haft förståelse för när jag inte kunnat hjälpa till pga andra uppgifter, kanske för att jag, de gånger då jag inte haft fullt upp faktiskt gått ut och jobbat i den direkta omvårdnaden tillsammans med dem. Tycker själv att det är guld att ha färre patienter tillsammans med t ex en undersköterska då man får hela bilden på ett bra sätt när man är i den direkta omvårdnaden. För att inte tala om nu när jag arbetar natt då vi gör allt med patienten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så talar en riktigt duktig ssk,såna som du får respekt av alla uskor.vi arbetar som ett team runt dom boende. uskorna är ssk,s ögon och öron.frida har helt fel inställning till sitt yrke.

      Radera
  12. En sjuksköterska jobbar klart mycket sämre än en uska det har vi sett även inom personlig assistans. Klart sämre på ha koll och känna in. Jobbet handlar och teamwork inte om vem som står högre i hierarkin. Jobba mer och snacka mindre.

    SvaraRadera
  13. Herregud man blir ju mörkrädd av att läsa detta. Visst undersköterskorna kanske befinner sig längst ner på skalan men dem gör ett enormt bra jobb enligt mig och utan dessa skulle hela vården braka samman. Det är undersköterskorna som drar det stora lasset och som gör det verkliga jobbet enligt mig, har själv barit inlagd på sjukhus flera gånger och dem som visat mest empati och behandlat mig bäst har varit undersköterskorna. Inte ni sjuksköterskor och definitivt inte läkarna. Läkarna hör det till malligaste och otrevligaste klientel jag råkat på och sjuksköterskorna är inte mycket bättre iaf inte på mitt sjukhus. Undersköterskorna har kvar sin kontakt med verkligheten och medmänskligheten. Ni som befinner er högre upp i din kära hierarki har för länge sen tappat greppet om dessa saker. Håller helt med föregående talare, du har helt fel inställning till ditt yrke och till de som står under dig. Skulle aldrig vilja ha omvårdnad av nån med din människosyn!

    SvaraRadera
  14. Jag som skriver detta är akutundersköterska sedan X-antal år på samma divition. Min arbetsplats är stor & där möter jag oftast medarbetare som är kompetent & samarbetsvillig. Vi arbetar i team med hög arbetsbelastning, vilket kräver en unik insatts ifråga om sammarbetsförmåga, tolerans & gott ledarskap. Vid vissa tilfällen har jag upptäckt att utförandet av specifika uppgifter baseras på god vilja & inget annat. Om fel attityd råder här, försvåras samarbetet markant. Här följer ett ex. läkaren har gjort det som kunnats göra för patienten & undersköterskan som assisterat vid u.s har fått uppgiften att leta upp en ssk att hämta ut läkemedel. Här finns det utrymme för kollision mellan yrkeskategorierna. Ett förfärligt ex. var då patienten skulle vidare till nästa vårdinstans på jourtid med inväntande käkkirurg på plats. Jag bad vederbörande ssk att fullfölja ordinationen, men fann vederbörande upptagen i ett privatsamtal av ovidkommande karaktär med en kollega, varpå hon ber mig att vänta. Jag insisterar med förklaring till hur planen för patienten ser ut & vänder mig till dennes kollega. Då sker ett obehagligt scenuppträdande där jag som undersyster blir verbalt uppläxad varpå jag också blir förnedrande bortknuffad. Så där stod jag med ordinationen & kände hur sjuksköterskans makt alltigenom hängde på god vilja. Vår organisation arbetar ständigt med att höja medvetenhet, samarbete & förbättringar vilket leder till att sådana här incidenter blir mindre vanliga.

    SvaraRadera
  15. Visst var jag medveten om att det råder hierarki i sjukvården och det är inget fenomen som enbart finns i Sverige. Har arbetat på två olika sjukhus i Asien och där upplevde jag aldrig sådana här tjaffs mellan ssk, usk, läkare mfl. ALLA visste vilka deras arbetsuppgifter var och tog ansvar för dessa. Vården var snabb, smidig och tydlig. När jag läser era kommentarer om hur det kan vara på era arbetsplatser blir jag ganska förvirrad. Arbetar inte i sjukvården men hade tänkt utbilda mig till usk. nu i januari. Tror jag får tänka om. För alternativet ssk verkar ju inte heller vara bättre.
    Tråkig inställning du har Frida.

    SvaraRadera
  16. Har läst era inlägg och tankeverksamheten sätter igång.
    I min värld så handlar det om team, utan teaminställningen så kommer vi inte så långt. Oavsett om det handlar om doktorer eller usk. Under åren har jag sprungit på s.k. välutbildade ssk, läkare, många bra men andra rena katastrofer. Att jobba med en läkare i ett mobilt iva team som inte förstår att en gravt handikappad inte klarar sig själv. För den läkaren var det tur att det fanns andra i hans team som räddade situationen. Frida, du ska veta att det är enorm skillnad i både kunskap och uppförande hos alla ssk. blir lite nedstämd av din kategorisering. Av det du skriver så kan jag förstå att dina uskor inte är så glada för att bemöta dig så trevligt. Om du försökte anlägga en mjukare inställning så vinner du enormt mycket, förmodligen skulle de hjälpa dig med vad du ber om. Personligen så skulle jag byta team om jag fick dig som kollega. Finns ingen anledning att försöka framställa sig som gud. Oavsett vad jag har för bakgrund så blir min tillvaro mycket gemytligare och mer välmående om jag är vänlig mot mina kollegor. Hoppas du efter alla dessa inlägg förstår att du inte är "the one and only".

    SvaraRadera
  17. Jag har läst denna kedja med stort intresse och den väcker många tankar. Jag tycker att vi borde reflektera över varför undersköterskan fungerar så dåligt i omvårdnadssituationen trots tillsägelse från sjuksköterskan. För det första: jag tycker vi ska sluta med det nedvärderande och förminskande namnet UNDER-sköterska som bara ytterligare befäster den gamla attityden om att usk är UNDER-ställd och mindre vetande. Jag tycker att professionen skall istället kallas fittsköterska, vilket bättre beskriver denna yrkesgrupp och dess aktiviteter. Fittsköterskan måste få sitta i lugn och ro i timmar i sträck och läsa damtidning för fittan har det annars för stressigt, speciellt om ssk ber fittan att utföra patientvårdande uppgifter. Städa orkar fittan överhuvudtaget inte göra utan måste bara sitta stilla. Sedan ska fittsköterskan dricka kaffe och äta bullar för det är viktigt att ha ett tjockt fettlager som skyddar fittan. Övervikten ger också fittsköterskan en anledning att ständigt tycka synd om sig själv och hitta på krämpor som man kan skylla på när fittan inte har lust att städa mera. Efter kaffet ska fläskpaddan stånka iväg till rökrummet där fittsköterskorna samlas och ojar sig över vilken jobbig dag det har varit. Sedan är det faktiskt dags för fittan att sjukskriva sig, för nu har fittan gått in i väggen. De fittsköterskor som har ungar tar förstås ut VAB-dagar för det ger bättre ekonomi för fittans familj.

    Jag tycker att facket ska ta tag i detta och förbättra fittsköterskornas arbetssituation.

    SvaraRadera
  18. Jag ska nog hålla med Frida... Kanske inte alla uskor är lata och grinar om "att man måste ju hjälpas åt", men enligt min erfarenhet är det tyvärr exakt så.. Har en kollega som är en gammal uska... Hatar jobba med henne (vi jobbar endast natt)... För jag får göra allt och hon sitter vid datorn och spelar (!!!).. Blir mycket tjafs om jag frågar henne typ "Har du lust att ta kontroller på den patienten?".. Hon svarar inte på en gång utan fortsätter spela sitt jävla spel... Jag frågar en gång till och då suckar hon och säger så här liksom hon är Gudinna "Kanske. Men det kostar"(t ex) Eller "Nääj..." Och så här är det varje gång... till slut tänker man typ att ta kontroller eller tömma katetrar eller ta socker eller vad det kan vara, tar det ju inte lång tid, och jag är snabb, så jag klarar allt själv... bara så att jag tar kontroller på 2 patienter till, hänger några stycken antibiotika, kopplar bort dropp och sätter på ett nytt... Jag har sett (när hon inte jobbade i mitt vårdlag utan med min kollega) att någon patient ringde (det var inte min patient) och hon satte vid datorn och svarade inte den ringningen... men så fort hon såg att jag närmar mig i korridoren då steg hon upp och gick och svarade... Hon tömmer inte katetrar under natten, jag tömmer katetrar gärna vid 02 på natten för jag inte vill tömma dem vid 06 på morgonen i samband med provtagning/smärtstillande/illamående/osv (finns mycket annat att göra istället för att tömma katetrar), men hon gör inte det under natten även om jag påminner henne om det... Någon gång skulle jag hjälpa en patient till toa, men jag bedömde situationen att jag inte klarar det själv, för patienten kände sig yr... jag kom fram till den uskan och frågade "Kan du vara snäll och hjälpa 10:an till toaletten" (alltså så att patienten har 2 personal som levande stöd).... Det tog ett tag innan hon följde efter mig, hon försökte hitta på olika orsaker till att inte göra det, till slut tänkte jag typ "Okej, låt patienten ramla då och då larmar jag akut och så kommer du och hjälper till"... Alltså jag menar det är ju för PATIENTENS skull jag bad henne... För säkerhets skull så att säga.. Allt jag gör är fel osv osv... Provtagning är helt på mig på morgonen, det kan vara 10 stycken prover och hon hjälper inte ett dug...
    Jag är alltid snäll och trevlig, men tycker det här är orättvist. Hon försöker bossa alla unga ssk... Känner sig viktig... Idioten.
    Det är lättare att jobba själv och göra tusen saker själv än med henne för man ändå gör dem 1000 sakerna själv...
    Andra uskor ifrågasätter ofta om jag verkligen har mycket att göra när jag ber dem göra det eller det.. Vissa säger "men vi måste ju hjälpas åt" - och då menar h*n att h*n inte kan ta 2 stycken kontroller och 3 socker samtidigt som jag kan blanda och hänga 3 stycken antibiotika, byta några stycken dropp, ge smärtstillande, kontrollera sockervärden och ge insulin om det behövs...
    De bästa uskor har jag märkt är de som pluggar till ssk. Där finns det mycket engagemang, initiativ och allt-allt-allt... Oftast blir det typ så "Jag kan ta det", "Nej, JAG tar det, du gör ju det och det"...
    Tragiskt....
    Önskar jobba utan uskor.

    SvaraRadera
  19. Som usk:a kan jag inte låta bli att undra om dina missanpassade antisociala tendenser är en produkt av din beklagansvärt lilla hypofys?

    SvaraRadera
  20. Alltså jag blir skrämd när jag läser detta! Jag utbildar mig till uska nu, jobbar extra på ett äldreboende och jag drömmer om den dag jag skulle få ta prover! Att göra allt jag kan och får, inte ifrågasätta allt och undra vad de andra gör under sin arbetstid. Att spela, sitta med mobilen eller snacka skit på arbetstid är väldigt låg arbetsmoral! De borde byta yrke till ett där de är utan arbetskamrater om de inte kan jobba i lag. All denna hierarki förstår man ändå på något vis att den finns där, även om de är onödigt att säga att någon står under en annan, men det är kanske inte på ett nedvärderande sätt ni menar (ni som säger och tänker så)? Jag 'r mycket väl medveten om att ssk sitter på bra mycket mer information än mig och fråga gärna om jag undrar och frågar ofta om jag får gå med ssk för att få en inblick i vad de gör. Vi har ett bra samarbete med vår ssk på de boendet jag är på och jag önskar fler hade det så. Håller med om att vi måste hjälpas åt, det gäller åt båda hållen. Uskor som är lata eller försöker köra med nya ssk gör mig illamående. Ssk som inte värderar uskor (kanske för de jobbar med de lata) gör mig ledsen. Jag älskar mitt jobb och denna utbildning och förstår inte hur någon kan strunta i larm, uppgifter eller provtagningar, vi är ändå alla där i samma syfte - patienten! Utan den har vi inget jobb och utan varandra faller vårdens nät sönder. Vad är detta för arbetskollegor vi jobbar med som inte vill göra sitt jobb, som hellre lastar över det på någon annan eller hellre sitter och spelar? Hoppas jag aldrig behöver jobba med någon som tycker deras tid är mer värd än någon annans. Att de ens funderar på OM de ska hjälpa till, OM de ska göra sitt jobb.

    SvaraRadera
  21. Jag är Ssk själv och tycker att DU är den korkaste människa som finns. i detta världen är alla lika.. oavsett. åt helvete med DINA hyerarkier.

    SvaraRadera
  22. Ser man sina kolleger som människor och inte bara städare,usk, ssk, läkare osv. Så är det inte så svårt att arbeta och ha förståelse för varandra. Alla har olika uppgifter beroende på kommun eller landsting och avd. Alla människor är olika. Det finns kompetenta och inkompetenta yrkeskategorier. När man börjar se människor och kolleger som bara usk, ssk eller läkare. Det är då man uppehåller en hirarkisk ordning som bara leder till arbetsmiljöproblem och som i slutändan går ut över patientsäkerheten. Ett krav för att arbeta inom vården bör vara att man verkligen ser alla människors lika värde...

    SvaraRadera
  23. Ojojoj så som Frida tar sig friheten och säger att undersköterskan är längst ner är bara en förnedring mot sig själv. Här visar du vad har läst på SSK utbildning, och det är att inte se människor lika värde. Så pinsamt att du hänger din kollega på sociala medier för din egen lathet. Är uska och har många års erfarenhet hade varit en dröm att skola in dig på en akutmottagning och en bemötanden kurs��������. Där skulle du lärt dig hur man jobbar i team. Mayrem

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.