tisdag 21 december 2010

Varför drabbar det inte oss?

Enligt en undersökning konkurrerar mobilen ut butikspersonalen. 73% av kunderna föredrar nämligen att söka svaret i sin mobil än att fråga personalen om hjälp.

Tänk om de här siffrorna kunde gälla patienterna på sjukhuset också... Om de kunde använda sin mobil och själva boka sina resor från sjukhuset, beställa sin mat, kontakta andra vårdinrättningar inför hemgång och googla lite på sitt sjukdomstillstånd och sin medicinering. Det skulle vara ganska nice. Då skulle man kanske hinna äta lunch ifred. Eller ta en fika innan ronden. Eller komma hem i tid.

Snacka om Lean Production! Tror jag måste ge det som förslag till chefen! Då kanske man får en guldstjärna i protokollet och 3, 50 i lönehöjning för ett konstruktivt effektiviseringsförslag.

16 kommentarer:

  1. Eller bli arbetslös för att personalen får så mycket egentid på jobbet att dom blir överflödiga.

    SvaraRadera
  2. Kaosmamma: JAAA! Jag vill bli arbetslös! Fasiken vad skönt! Då kanske man kan få en utbildning betald av arbetsförmedlingen? Jag ska välja flygvärdinna! Det tycker jag verkar vara nästan som sjuksköterska, fast mycket glassigare!

    SvaraRadera
  3. Haha uh-huh, det hade varit fantastiskt bra att jobba som flygvärdinna. Inte nog med att dom inte kan använda sina telefoner till samma utsträckning, du kommer att sitta fast på liten yta med människorna. Kör på det. ^^

    SvaraRadera
  4. Kaosmamma: Liten yta, många människor går bra. Bara de inte fiser. Eller luktar tandsten. Men det är väl fint folk som flyger väl? Som har råd att sköta hygien och tänder ordentligt?

    SvaraRadera
  5. haha attans vad bitter du verkar.. finns det något du gillar med ditt jobb? ;)

    Byta karriär kanske vore på sin plats? hahaha härlig du är.

    SvaraRadera
  6. Jesse: Jag gillar när lönen kommer (trots att den är lite låg) och så gillar jag när det kommer en snygg doktor!

    SvaraRadera
  7. Hittade hit från fl och har läst lite, retade mig en del på ditt inlägg http://fridasyster.blogspot.com/2010/12/lata-underskoterskor.html

    Jaha en bitter uska som inte orkat läsa vidare tänker du nu, men det är fel. Ja jag har jobbat som uska men har idag läst vidare och har nu en kandidatexamen inom ett annat yrke som inte är vårdrelaterat.

    Undrar bara varför du kategoriserar så, nästan som att du drar alla uskor över en kam. När jag jobbade som uska så hade vi en ssk som hade noll social kompetens, men jag trodde inte för en sekund att det känneteckande alla sjuksköterskor och jag dömde heller ingen annan utifrån hennes agerande. Om du nu har oturen att jobba med några lata personer som råkar till att "bara" vara uskor så får du väl ta upp det med dem eller er överordnade, hjälper väl knappast att gnälla i en blogg och dra alla över samma kam.

    Och det här med gnäll, trivs du ens som ssk? Tonen här inne är väldigt negativ, hoppas du utstrålar mer positiv energi i jobbet.

    SvaraRadera
  8. Varför kommenterar man anonymt? För att man inte vågar stå för det man skriver och den åsikt man har? :s

    SvaraRadera
  9. Anonym: Det här är en blogg. Av en för dig okänd människa. En blogg som kan vara sann. Eller fiktion. Vem är du, vem är jag, levande charader liksom. Men det är kul att kunna reta någon! Och det är ingen idé att försvara inlägget, är du inte erfaren sjuksköterska så har du ingen aning om hur det är med bitchiga undersköterskor...

    Jesse: Det är lite fjamsigt med anonyma kommentarer. Nästan så att man vill lägga ut deras ip-nummer , he he. Förresten Jesse; jag drar ju tydligen alla över en kam och du har väl förstått att jag tycker att du är en inkompetent och lat jävel vá? Så att vi har spelreglerna klart för oss. Jag är en bitter bitch och du är lat, okej?

    SvaraRadera
  10. Varför läser du in saker jag inte skrivit? Jag skrev och frågade enbart varför du verkar dra alla uskor över en kam? Bara genom att ändra ordvalet så kan man ju tydligt få det att framgå att man inte menar alla uskor. Och precis som jag skrev så har jag jobbat med en fullständigt vidrig ssk, men skulle för den sakens skull aldrig döma ut alla sjuksköterskor. Jag VET vilken otrolig insats ni gör inom vården och jag står först i ledet med er om att ni ska ha betydligt bättre betalt. Ni HAR ett enormt ansvar och ni besitter stor kompetens och jag har den största respekten för alla sjuksköterskor som kämpar på där ute. Vården skulle inte fungera utan sköterskor, MEN det är ändå en kedja. Vården skulle heller inte fungera utan uskor och läkare. Och jag tycker det är synd dessa fördomar som råder mellan grupperna.

    För visst är det som du skriver att många uskor tror att en ssk sitter på ett kontor och vänder papper hela dagarna, men det är ju endast okunskap som talar. Och tyvärr är det så att många ssk har inställningen att uskor är lata och sitter och fikar mycket.

    När jag var aktiv som usk var jag det främst inom hemtjänsten och jag känner igen oändligt mycket av det du skriver. Extrapass hela tiden (inte ovanligt att man jobbade elva dagar i sträck, slutade ibland 23 för att börja 07 nästa morgon), 30 minuters planerad rast på nio timmars pass. Kom det ett larm under de minutrarna så var det bara att skippa rasten och dra iväg.

    Var har jag påstått att du är en bitter bitch? Varför lägger du de orden i min mun?

    Och att jag var anonym, ja vi känner inte varandra så jag visste inte vad jag skulle skriva. Men visst kan jag uppge mitt namn, Nina heter jag och jag bor i Karlstad (Värmland). Min mail är larssonnina@live.se, någon blogg äger jag inte.

    Visst kan du publicera mitt ip men jag vill förvarna dig att du i så fall ger mig grund för anmälan då det enligt PUL är olagligt att publicera annans ip.

    SvaraRadera
  11. Anonym: Jag tror att du och jag kommer att missförstå varandra hur jag än skriver. Men jag vill bara säga att jag känner till att all personal behövs i en vårdkedja. Jag är inte emot uskor utan tycker att de behövs, liksom sjuksköterskor och läkare behövs. Det finns många bra undersköterskor och det finns många mindre bra, liksom det finns många mindre bra sjuksköterskor. Men det här är en sjuksköterskeblogg, vinklat ur ett sjuksköterskeperspektiv. Läser du en undersköterskeblogg så får du kanske annan syn på saker ;-)

    Och det är en blogg, som sagt. Inte en blogg för gulligullande (sådana finns det alldeles för många av därute om du vill läsa sådant) utan en rätt rå och cynisk blogg. Man blir lätt sådan efter alltför många år inom vården. Huruvida jag trivs eller inte har kanske inte med det att göra. Trivs poliser, som ser samhällets baksida hela dagarna? Socionomer som betalar ut socialbidrag till hopplösa fall hela dagarna? Ja, antagligen! De blir nog också lite cyniska, som vi erfarna sjuksköterskor, men trivs ändå. Det finns många ljusglimtar. Annars hade ingen gått med på att arbeta som syrra.

    Jag ska inte publicera någons ip-nummer, det var ett skämt, liksom mycket annat på den här bloggen. Och jag är inte ute efter brevvänner.

    SvaraRadera
  12. Då får jag be om ursäkt om jag missuppfattat då, det var inte min mening. Jag kanske missade att bloggen skrivs med glimten i ögat.

    Men jag tycker bara det är tragiskt att det råder så mycket fördomar och jag tror arbetsplatserna skulle bli bättre om alla respektera varandras yrken och inte bara döma.

    Själv är jag socionom och är det något jag möter så är det fördomar, jag är bara en bitter sockärring som förstör livet för vanligt folk. ;)

    SvaraRadera
  13. Hahaha Jo men jag har ju förstått det, rakt av ;) Jag kan se ironin i dina inlägg även om du inte använder dig av smilegubbar osv och jag tar inte åt mig, JAG vet att jag hellre är ute på golvet och jobbar än att sätta mig på en stol på receptionen och snurra runt och läsa lite på stora "patienttavlan" så nä, jag tar inte åt mig.

    Att jag ska jobba på ett sjukhus är en självklarhet fö rmig och jag är ju där för att jobba. Klart det kommer DÖTID inom alla yrken och så även på ett sjukhus och en intensivvårdsavdelning MEN, det finns hundra andra saker att göra. Städa köket, desinfektera nån apparut.. ja NÅT!

    Men jaa, klart jag är lat, du har uppfattat mig helt rätt du bittra bitch ;)

    Sen vill jag säga till du som är anonym: Det är två helt olika världar att jobba som usk inom hemtjänsten mot vad det är att jobba på ett sjukhus.. Jag har inte mycket erfarenhet, men den saken är jag fruktansvärt säker på. Inom hemtjänsten har du för det första TID till att sätta dig ner och käka, schemalagt! Sjukhus har "inget schema" man äter när det finns tid även om det innebär att klockan är 14 när man får i sig någon form av mat sedan frukosten som var 6 timmar innan.

    SvaraRadera
  14. Du ovan, jag har även jobbat som usk på sjukhuset. Däremot tröttnade jag på pendlingen (jobbade på ett sjukhus sex mil bort) och sökte mig till kommunen sedan och jobbade då främst inom hemtjänsten. Och jag kan då säga att vi hade då absolut ingen mer tid där. Körde ungefär 10-15 mil per arbetspass och allt som behövdes var ett larm så kunde man glömma någon rast den dagen.

    Så idag är jag betydligt mer tacksam, som socionom har jag däremot schemalagda raster och jag har även tid att ta dem.

    //Nina

    SvaraRadera
  15. Jesse: Det är inte alls alltid man har TID att sitta ner och äta när man jobbar inom hemtjänsten, vare sig man är usk eller ssk. Några schemalagda matttider finns inte! Dessutom är man ensam som usk eller ssk inom hemjtänsten vilket du inte är på sjukhus.

    SvaraRadera
  16. Haha! Så sjukt bra!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.