lördag 18 december 2010

Syster Conny


Det var skräckblandad förtjusning att se sjuksköterskan som jag skulle ta över efter idag. Han såg liksom inte ut som en typisk sjuksköterska utan påminde mer om en farlig motorcykelkille som man inte vill möta ensam en natt i en mörk gränd... Han hade stora tatueringar över hela armarna, piercingar i öronen och långt skägg. 

"Du ska snart få rapport, jag ska bara ta  telefonen först" sa han till mig innan han svarade.

Svarade ja. Jag kunde knappt hålla mig för fniss när den stora, tuffa killen lyfte på luren och sa "Avdelning 96, Syster Conny".

Syster Conny. Är det inte underbart med kontraster?


3 kommentarer:

  1. hahaha syster Conny ja.. Hm.. borde ju rent logiskt finnas en benämning på manliga sskare och uskor. Undersköterska känns mer okey i manligt perspektiv men just sjuksköterska låter vääldigt kvinnligt. Jag skulle nog börjat skratt jag med.

    Härligt och se fler tatuerade människor med stora hål i öronen på ett sjukhus för herre-min-jävla-gud vad jag blev uttittad på praktiken första dagarna. Av personalen, patienterna tyckte det var "dagens ungdom" och sa att "det är ju därför jag kommer ihåg dig!" med en söt röst.. "ja men hon med hålena i öronen.. "jaha.. jessica menar du?!"

    Hur snubblade jag in på detta nu då..

    Hm.. ja men en annan benämning för manliga ssk'are behövs verkligen !

    SvaraRadera
  2. Jesse: Det är roligt att det kommer in lite olika människor i vården tycker jag! Att det inte enbart är flickor med blonda slingor med pärlörhängen ;-) De manliga kallar sig oftast för sjuksköterskor och det är jag ju van vid men när sjuksköterskan Conny benämnde sig syster.... ja då bubblade det i fridas skrattmage...

    SvaraRadera
  3. Haha ja jag kan tänka mig att det gjorde det! Haha.. jag skrattade rätt gott här och då har jag bara läst det och inte upplevt det.

    Min lärare, en kvinna som överstiger pensionsålder och är fd. akutssk, jobbar på akuten, intensiven osv osv sa till mig "Du kommer inte få jobba med dina öron på ett sjukhus jessica så du kanske ska fundera på att ta ur dom? Det är inte hygieniskt du vet!"

    Jo men, det är ju MER ohygieniskt av mig att ta ur dom och "blotta" hålen på 12mm än att ha ett par spritade smycken i. Mina hål skiljer sig inte från vanliga hål på 0,6 mm just hygienmässigt. Och man går ju inte och pillar sig i öronen och kliver in till en patienten. Liksom! Hon har nog glömt att det både finns tvål, vatten och desinfektion på avdelningarna. (Kanske inte fanns på hennes tid, det är ju trots allt ett x antal år sedan ;))

    men tjiii fick hon då dom så hjärtligt välkomnade mig på hjärtintensiven..

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.