torsdag 9 december 2010

Töntiga jag!


Mina arbetskamrater på sjukhuset skrattar åt mig när de hör att jag använder cykelhjälm. De tycker att det ser töntigt ut och menar att man blir ful i håret av hjälm. Det gäller att vara snygg, i alla lägen, trots halkrisk. 

Men hur snygg är man egentligen när man ligger i respirator efter ett skalltrauma? Hur cool är man med subduralhematom? 

Jag tycker att det ser ganska osnyggt ut att ligga i respirator på neuro. Då har man ju liksom inte en chans att kamma håret. Bad hair day alla dagar. Måla mascara kan man inte göra heller. Eller flirta med doktorn. 

Eller tänker jag fel? 




8 kommentarer:

  1. Bär du din hjälm. Det är ett tecken på att man har något att skydda, till skillnad från oss/dom/dina kollegor som anser att man inte "är snygg i hjälm" ;)

    Hellre ful och säker än snygg och osäker

    SvaraRadera
  2. Har tillbringat ett antal år som uska på niva, och kan ju med förstahandsinfo meddela att man är inget cool alls när man hamnat där som patient! Oftast är man inte speciellt cool i framtiden heller, med frontallobsskador, om man överlever. Om man är så rädd om håret så bör man nog promenera i stället, eller varför ge sig ut överhuvudtaget, det kan ju blåsa till sig det där viktiga håret...

    SvaraRadera
  3. Haha härmat? Jag har haft det jättelänge så dig har jag inte härmat ;)

    SvaraRadera
  4. Jesse- Paloma: "Hellre ful och säker än snygg och osäker" Tack! Det ska jag komma ihåg! Och en helt annan sak; jag kan inte kommentera i din blogg? Det är bara halva kommentarsfältet som syns?

    whitelady7: Nä, inte är det särskilt coolt med neuroskador inte... Men man måste ha varit där för att inse att det är värt att skydda skallen.

    Ferhat: Joo! Du vill vara som mig- erkänn!

    SvaraRadera
  5. viktkamp: Tack för att du hejar på en töntig sjuksköterska ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag säger som det gamla talesättet; tom lada behöver inget tak...say no more ;-)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Forskning visar att hjälm i vissa fall ökar risken för hjärnskada. Hjälm dämpar stöten men hjärnan kan fortfarande ta skada. Att ha övertro till en hjälm kan vara farligt då hjälm bara ger ett begränsat skydd men kan också ge cyklisten falsk känsla av trygghet. Det finns bara ett säkert sätt att klara sig i trafiken......att undvika olyckor.Att cykla är inte farligt för de som KAN.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.